Γιατί τα χρόνια ξηρασίας έρχονται μαζεμένα
Είναι για τον ίδιο λόγο που όλα τα λεωφορεία φτάνουν στη στάση μαζί
Τις προάλλες πήρα αστικό λεωφορείο από τη στάση Χρυσάκη στη Νέα Σμύρνη, λεωφόρο Συγγρού. Από κει περνούν έξι γραμμές, και επειδή πήγαινα στο δημοφιλέστατο προορισμό «Συγγρού-Φίξ», μου έκανε οποιαδήποτε απ’ τις έξι. Τέσσερις λεωφορεία έφτασαν στη στάση μέσα σε λιγότερο από δύο λεπτά. Το επόμενο ήταν μετά από 10 λεπτά, και το μεθεπόμενο άλλα 5 λεπτά αργότερα.
Πώς γίνεται να πέσουν τέσσερα απ’ τα έξι λεωφορεία μαζί; Αν χρησιμοποιείτε λεωφορείο, θα ξέρετε ότι αυτό είναι ιδιαίτερα ενοχλητικό, ειδικά στην περίπτωση που σας κάνει οποιαδήποτε από τις έξι γραμμές. Η πιθανότητα να γίνει κάτι τέτοιο, αν υποθέσουμε ότι οι αφίξεις είναι τυχαίες σαν ζάρι, είναι περίπου 5%. Αν παίρνετε από κει λεωφορείο καθημερινά, είμαι σίγουρος ότι σας συμβαίνει συχνότερα από άπαξ μηνιαίως.
Μήπως ο ΟΑΣΑ δεν έχει μελετήσει σωστά τα δρομολόγια; Μα οι έξι αυτές γραμμές έχουν έξι διαφορετικές αφετηρίες: Βούλα, Δέλτα Φαλήρου, Τζιτζιφιές, Παλαιό Φάληρο, Αγία Βαρβάρα, Άγιος Κοσμάς, και ακολουθούν εν γένει διαφορετικές διαδρομές. Και επίτηδες να το έκανε ο ΟΑΣΑ δεν θα μπορούσε να το πετύχει.
Η απάντηση είναι ότι η φύση δεν είναι ρουλέτα. Σε ένα φυσικό σύστημα όπως ένα οδικό δίκτυο με οχήματα, ή η ατμόσφαιρα της γης, τα πάντα επηρεάζονται και αλληλεπιδρούν με τα πάντα. Τα λεωφορεία υπάρχουν λοιπόν πολλές πιθανότητες να έρθουν όλα μαζί, όπως και τα χρόνια με ξηρασία υπάρχουν πολλές πιθανότητες να έρθουν όλα μαζί. Όπως η δεκαετία του 1980 ήταν ξερή στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα η Αθήνα να αντιμετωπίσει δυσκολία στην υδροδότηση απ’ το 1987 και μετά, αλλά οι δεκαετίες του 1990 και του 2000 ήταν σχετικά υγρές, έτσι δεν είναι παράδοξο ότι η φετινή χρονιά είναι ξερή, όπως ήταν και η προηγούμενη, και ενδεχομένως και προηγούμενες.