Μειονεκτήματα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Τα προβλήματα και τα αναπάντητα ερωτήματα εξηγούν γιατί οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων είναι κάτω του 25%
Στο προηγούμενο άρθρο μου διαπίστωσα ότι η συνολική ενέργεια που καταναλώνει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο στη διάρκεια της ζωής του, περιλαμβανομένου του ενεργειακού κόστους κατασκευής του, είναι άγνωστο.
Συγκριτικά με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, παρατήρησα ότι παίζει ρόλο και η πηγή της ενέργειας, γιατί το πετρέλαιο είναι από τις ακριβότερες μορφές ενέργειας (ακριβότερο από λιγνίτη, φυσικό αέριο, υδροηλεκτρικά και πυρηνικά). Δεν σχολίασα καθόλου τις ανεμογεννήτριες και τα φωτοβολταϊκά γιατί, όπως έχω εξηγήσει πολλές φορές, παράγουν ελάχιστη χρήσιμη ενέργεια.
Ανέφερα επίσης δύο πλεονεκτήματα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων:
Κάνουν λιγότερο θόρυβο.
Δεν ρυπαίνουν εκεί που χρησιμοποιούνται.
Τα μειονεκτήματα είναι πολλά:
Είναι ακριβότερα. Ενδεικτικά, βλέπω ότι το ηλεκτρικό Toyota bZ4X ξεκινάει από 45 χιλιάδες ευρώ ενώ το ανταγωνιστικό του συμβατικό Toyota RAV4 ξεκινάει από 27 χιλιάδες. Στα ηλεκτρικά υπάρχει επιδότηση που μειώνει τη διαφορά, αλλά αυτό δεν αλλάζει το ότι είναι ακριβότερα, απλά σημαίνει ότι πληρώνω κι εγώ για τα δικό σας ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
Έχουν μικρότερη εμβέλεια.
Οι μπαταρίες έχουν σχετικά μικρή διάρκεια ζωής. Για παράδειγμα, το Toyota bZ4X δίνει εγγύηση δέκα ετών ότι η χωρητικότητα της μπαταρίας δεν θα πέσει κάτω από το 70% της αρχικής χωρητικότητας. Αυτό σημαίνει πρώτον ότι η ήδη περιορισμένη εμβέλεια γίνεται ακόμα μικρότερη μετά από λίγα χρόνια, και, δεύτερον, ότι μπορεί να χρειαστεί να αλλάξω μπαταρία μετά από 10 χρόνια. Το κόστος της μπαταρίας είναι πάνω από το μισό κόστος αγοράς του αυτοκινήτου.1
Έχουν μεγάλο χρόνο φόρτισης. Πρόσφατα μια εταιρεία ανακοίνωσε μπαταρίες που φορτίζουν σε πέντε λεπτά, που φυσικά είναι ενδιαφέρουσα εξέλιξη, αλλά μέχρι να τις δούμε στην πράξη ο μεγάλος χρόνος φόρτισης παραμένει.
Η εξόρυξη λιθίου και η κατασκευή μπαταριών βλάπτουν το περιβάλλον.2
Λέγεται ότι οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπορεί να γίνουν επικίνδυνες—να πάρουν φωτιά ή να εκραγούν.3 Γι’ αυτό τα οχηματαγωγά πλοία δεν επιτρέπουν την είσοδο αν η μπαταρία δεν είναι το πολύ στο 40%, και έχω ακούσει ιστορίες για αυτοκίνητα που κάνουν βόλτες επί ώρες στο λιμάνι για να αδειάσουν τη μπαταρία τους.
Οι μπαταρίες δεν λειτουργούν καλά σε χαμηλές θερμοκρασίες.
Αυτά είναι όσα θυμάμαι.
https://www.topspeed.com/how-much-costs-replace-toyota-ev-battery/
https://lithiumharvest.com/knowledge/lithium-extraction/environmental-impacts-of-lithium-mining-and-extraction/
https://www.mining-technology.com/analyst-comment/lithium-mining-negative-environmental-impact/
https://www.redway-tech.com/what-are-the-dangers-of-lithium-battery-plants/
https://www.ntsb.gov/safety/safety-studies/Pages/HWY19SP002.aspx
https://www.benzinga.com/content/43741259/the-increased-danger-of-injury-in-crashes-involving-electric-vehicles
Περίμενα από τόσο καιρό να υπάρχει και ένα άρθρο με τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρικών, μιας και όπως έχετε δηλώσει δεν είστε πολέμιος αυτών. Μη μου πείτε ότι αναφέρετε και θετικά για τα ηλεκτρικά, γιατί το ότι δεν κάνουν θόρυβο και δεν ρυπαίνουν εκεί που χρησιμοποιούνται δεν είναι τα μοναδικά αντιθέτω δείχνουν μάλλον ελλιπή ενημέρωση. Για το λόγο αυτό θα ήθελα να κάνω μερικά σχόλια ώστε όποιος διαβάσει το άρθρο να έχει μια πιο σφαιρική ενημέρωση.
Για αρχή να πω ότι είναι ατυχές το παράδειγμα της Toyota σε σχέση με την τιμή. Εν γένει τα ηλεκτρικά ακόμη είναι πιο ακριβά από τα θερμικά. Αυτή τη στιγμή όμως βλέπω στην ιστοσελίδα της Toyota πως το RAV4 Hybrid ξεκινάει από 38.000€, το RAV4 Plug-in Hybrid από 52.500€ ενώ το bZ4X από 44.000€. Ότι έχουν μικρότερη εμβέλεια ισχύει. Αυτό αποτελεί πρόβλημα κυρίως στα ταξίδια όπου κανείς θέλει να συνεχίσει με ένα γρήγορο ανεφοδιασμό σε σχέση με μια φόρτιση. Στο παράδειγμα της Toyota παραπάνω το bZ4X σε μισή ώρα έχει προσθέσει γύρο στα 350χλμ αυτονομίας. Αν σκεφτούμε ότι ένας μέσος οδηγός κάνει λίγα ταξίδια το χρόνο πιστεύω αυτό δεν αποτελεί πραγματικό πρόβλημα.
Πάμε τώρα και σε λίγο πιο ουσιαστικά ζητήματα. Μιλάτε για την διάρκεια ζωής της μπαταρίας σε σχέση με την εγγύηση της. Αν σκεφτεί κανείς πόσο έχουν πέσει οι τιμές τους τα τελευταία 5-10 χρόνια καταλαβαίνει που θα βρίσκονται στα επόμενα 10 όταν λήξει η εγγύηση ενός φετινού μοντέλου. Εδώ υπάρχουν δύο κύρια σημεία που πρέπει να μπουν στην σύγκριση. Ένα θερμικό αυτοκίνητο δεν θα χρειαστεί αλλαγή μπαταρίας, αλλά τα σέρβις στο ίδιο διάστημα θα είναι πολύ περισσότερα και αρκετά κοστοβόρα. Υπάρχουν έρευνες που δείχνουν ότι η διάρκεια ζωής της μπαταρίας ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου μπορεί να είναι ακόμη και 40% περισσότερο από το αναμενόμενο φτάνοντας έως και τα 20 χρόνια. Επίσης υπάρχουν έρευνες σχετικά με τις πιθανότητες που έχει ένα ηλεκτρικό και ένα θερμικό να παρουσιάσει βλάβη, με 4,2 στα 1.000 στην πρώτη περίπτωση και 10,2 στα 1.000 για την δεύτερη. Αν δει κανείς συνολικά την διάρκεια ζωής ενός αυτοκινήτου και όχι ενός μέρος αυτού τα ηλεκτρικά φαίνεται να έχουν προβάδισμα. Παρακάτω και μερικά άρθρα που θεωρώ ενδιαφέρουσα ανάγνωση.
https://news.stanford.edu/stories/2024/12/existing-ev-batteries-may-last-up-to-40-longer-than-expected
https://www.geotab.com/blog/ev-battery-health/
https://thedriven.io/2025/04/14/evs-more-reliable-than-ice-vehicles-with-the-best-and-worst-electric-cars-identified/#:~:text=Limiting%20its%20sample%20size%20to,EV%20breakdowns%20per%201%2C000%20vehicles.
https://insideevs.com/news/756507/ev-vs-ice-breakdown-statistics-adac/
Τέλος θα ήθελα να αναφερθώ στο θέμα της φωτιάς στις μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Για αρχή να αναφέρω πως οι στατιστικές δείχνουν ότι οι φωτιές σε ηλεκτρικά είναι λιγότερες από αυτές σε θερμικά. Το πραγματικό πρόβλημα στα ηλεκτρικά είναι πως επειδή εκλύετε πάρα πολύ θερμότητα η φωτιά είναι σχεδόν αδύνατο να σβήσει. Έχουν υπάρξει περιπτώσεις που η μπαταρία έχει συνεχίσει να καίγεται ενώ το όχημα έχει πέσει μέσα στη θάλασσα. Αυτό όμως δεν ισχύει για όλους τους τύπους μπαταρίας καθώς εξαρτάται από την χημεία της. Αυτό όμως που πρέπει να κρατήσει κανείς είναι πως το πραγματικό πρόβλημα είναι η αδυναμία στην κατάσβεση σε αρκετές περιπτώσεις αλλά και το γεγονός ότι οι πιθανότητες για φωτιά σε ηλεκτρικό έναντι θερμικού είναι λιγότερες.
https://spectrum.ieee.org/lithium-ion-battery-fires?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAYnJpZBExTnQxYjJDbkZyZDFNaThveAEeFHLO4DLmiBv2pkNUrzEIkWomR_RSe8uJteawbTjWnGb1YEx25pPp7EH3lto_aem_CEd-r8NiqR1ZYTDsVkz0aQ