18 Comments
User's avatar
⭠ Return to thread
George's avatar

Η σύγκριση θα πρέπει να γίνει με κατανάλωση ενέργειας και τις εκπομπές ρύπων από την εξόρυξη αργού πετρελαίου έως αυτό να μπει σαν βενζίνη στο τεπόζιτο ενός αυτοκινήτου πολλαπλασιασμένο με τις φορές που ένα θερμικό αυτοκίνητο θα ανεφοδιαστεί. Γιατί στην περίπτωση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου με ένα φωτοβολταϊκό σύστημα στη στέγη, πέραν της κατασκευής της μπαταρίας η λειτουργία του αυτοκινήτου μπορεί να έχει πραγματικά μηδενικό αποτύπωμα.

Expand full comment
Dr Christos J. Kolovos's avatar

Αν θέλετε ηλ/κό αυτοκίνητο με φ/β στη στέγη, σας εύχομαι καλή τύχη. Καλού κακού ρωτήστε κανέναν ηλεκτρολόγο. Και, εκτός κι αν δουλεύετε μόνο νύχτα, καλό είναι να έχετε κι ένα 2ο, συμβατικό αυτοκίνητο. Ο πραγματικός κόσμος απέχει μεγάλη απόσταση από τις ιδεοληψίες.

Expand full comment
George's avatar

Έχω ηλεκτρικό και δουλεύω ημέρα. Τι θέλετε να πείτε, δεν καταλαβαίνω; Φ/Β στην στέγη το σκέφτομαι και το πραγματικό πρόβλημα είναι συγγενείς που μένουν στην ίδια πολυκατοικία κι όχι κάτι άλλο. Πείτε εσείς που είστε στον πραγματικό κόσμο, τι διαφορετικό ισχύει;

Expand full comment
Antonis Christofides's avatar

Αν έχετε στέγη 100 m² και την καλύψετε ολόκληρη με φωτοβολταϊκό, και δεν πηγαίνετε στη δουλειά με το αυτοκίνητο (οπότε μπορεί να φορτίζει τη μέρα), με μέση ηλιακή ακτινοβολία 3.5 kWh/m²/ημέρα (άνοιξη/φθινόπωρο) και απόδοση φωτοβολταϊκού 20%, θα παίρνετε 70 kWh τη μέρα εφόσον δεν έχει σύννεφα. Είναι η στέγη σας όντως 100 m²; Είναι όλη για ένα αυτοκίνητο; Γιατί αν είστε σε πολυκατοικία και θέλετε να τροφοδοτήσετε άλλα 5 αυτοκίνητα τότε το νούμερο εκμηδενίζεται.

Expand full comment
George's avatar

Η στέγη είναι παραπάνω αλλά δεν χρειάζεται κάτι τέτοιο. Η μπαταρία του αυτοκινήτου είναι 60kWh και καταναλώνω περίπου 50-70% την εβδομάδα. Αρκεί να διοχετεύσει κανείς λοιπόν περί τις 30 με 45 kWh στο δίκτυο για να το ισοβαθμίσει. Όπως δεν βάζετε βενζίνη η πετρέλαιο κάθε μέρα, δεν φορτίζω κάθε μέρα. Μιλάμε για 5-7 ώρες με ηλιοφάνεια που υπάρχει και τα Σαββατοκύριακα. Παρ' όλα αυτά, αυτό το οποίο είπα είναι πως κάτι τέτοιο δεν πρόκειτε να το πετύχει ποτέ κανένα θερμικό αυτοκίνητο. Το παραγώμενο ρεύμα επίσης, δεν χρειάζεται να καταναλωθεί από το αυτοκίνητο εκείνη τη στιγμή. Είναι το ίδιο αν εκείνη τη στιγμή καταναλώνει αυτό το ρεύμα το σπίτι και τη νύχτα φορτίζει το αυτοκίνητο. Προσωπικά φορτίζω στη δουλειά που υπάρχουν επίσης φ/β.

Expand full comment
Dr Christos J. Kolovos's avatar

Απλά το φ/β δουλεύει την ημέρα και με συγκεκριμένη καμπύλη απόδοσης, όχι τη νύχτα. Και το πόσες kw θα δώσει κάθε διαφορετικό μήνα εξαρτάται κι απ' την περιοχή όπου ζείτε, (δείτε το PVGIS). Συνεπώς για να φορτίζει ηλεκτρικό αυτοκίνητο από φ/β πρέπει να μην κινείται την ημέρα. Από 'κει και μετά χρειάζεστε ειδική γραμμή φόρτισης, ειδικό wall box, και, αφού είστε σε πολυκατοικία, σας εύχομαι να τα βρείτε με τους συγγενείς, μιας που κάποια στιγμή όλοι θα θέλουν φ/β στη στέγη. Παρεμπιπτόντως, το να βάλετε φ/β στη στέγη εξαρτάται απ' τις προθέσεις της κυβέρνησης, που προσπαθεί να μας κρατά ομήρους των 5-6 παρόχων. Τρία χρόνια ψάχνω να βάλω φ/β σε κεραμοσκεπή και ΔΕΝ ΣΥΜΦΕΡΕΙ!

Παρεμπιπτόντως, αφού έχετε ηλεκτρικό, τις νέες μπαταρίες της BYD, που θα απαξιώσουν πλήρως τα σημερινά ηλεκτρικά ως μεταχειρισμένα, τις είδατε; (https://www.energia.gr/article/228614/byd-dokimazei-neo-systhma-mpatarias-poy-fortizei-se-molis-5-lepta)

Expand full comment
George's avatar

BYD έχω, βέβαια όχι με τις νέες μπαταρίες αφού αυτές θα μπουν σε μελοντικά μοντέλα. Γραμμή φόρτισης από το ρολόι της δεή στο πάρκινγκ και φορητό φορτιστή στη δική μου περίπτωση με 150€. Φίλος που έβαλε wallbox, γύρω στα 250€. Το θέμα είναι πως οι δυνατότητες της ηλεκτροκίνησης είναι πολλές ειδικά σε μια χώρα όπως η Ελλάδα που αν μη τι άλλο δεν μας λείπει η ηλιοφάνεια ούτε ο αέρας. Απλά σαν λαός γενικά είμαστε δύσκολος. Λόγο εμπλοκής του πατέρα μου, θυμάμαι ακόμα που δεν ήθελαν αφαλάτωση σε νησιά του Αργοσαρωνικού γιατί τι θα γινόντουσαν οι νερουλάδες με τα καραβάκια τους. Το ίδιο πολεμήσαμε τα αιολικά και φ/β πάρκα στην Ελλάδα. Και ακριβώς επειδή η χώρα προσφέρεται για τέτοια, θα μπορούσαν να έχουν βοηθήσει και στην ανάπτυξη της βιομηχανίας γύρω από αυτά. Τώρα βέβαια πάει αλλού η κουβέντα. Εγώ πάντως θα επιμείνω στην ερώτηση, γιατί τόση άρνηση για τα ηλεκτρικά;

Expand full comment
Dr Christos J. Kolovos's avatar

Δεν υπάρχει καμιά άρνηση. Απλά πρέπει να καταλαβαίνουμε πως στην Ελλάδα λέμε πως βάζουμε "Α"ΠΕ, αλλά καίμε όλο και περισσότερο φυσικό αέριο για να έχουμε ρεύμα. Πάνω από 80% φυσικό αέριο καίγαμε στο τέλος 2024, ρεκόρ για το α’ τρίμηνο του 2025 μας είπε σήμερα ο ΔΕΣΦΑ.

Όσο για το BYD, το πήρατε με γενναία επιδότηση. Ωστόσο μια νέα μητέρα επιδοτείται με ΜΟΝΟ €2000 και μόνο εφόσον έχει 200 ένσημα την προηγούμενη διετία. Προτιμώ να δίνουμε επιδότηση στις νέες μητέρες κι όχι στα ηλ/κά αυτοκίνητα. Μόλις κόβονται οι επιδοτήσεις, οι πωλήσεις ηλεκτρικών πατώνουν.

Expand full comment
George's avatar

Εγώ άλλα διαβάζω, ότι πάνω από το 50% για το '24 ήταν από ΑΠΕ. https://ecopress.gr/apo-ape-pano-apo-to-50-tis-zitisis-ilektr/

Να σας θυμίσω επίσης πως πριν μερικά χρόνια τα ποσοστά σε λιγνίτη ήταν τεράστια και τώρα κάτω από το 10%. Επομένως να δούμε λίγο και την πρόοδο.

Τέλος λέτε καμία άρνηση αλλά πάλι βρήκατε κάτι άλλο να πείτε. Τώρα δεν είναι περιβαλλοντικό το ζήτημα αλλά η υπογεννητικότητα. Είτε 2000€, είτε 4000€, είτε 10000€, δεν θα λυνόταν το πρόβλημα. Πόσοι δεν κάνουν δηλαδή παιδί με 2000€ αλλά θα έκαναν ας πούμε με 5000€; Συγχωρέστε με, αλλά αυτά είναι σαχλαμάρες. Πάλι η αντίθεσή σας με τα ηλεκτρικά είναι, απλά θέλετε να μην δοθούν χρήματα εκεί. Όμως οι επιδοτήσεις στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, που ως νεώτερη τεχνολογία φυσικά είναι πιο ακριβή και άρα λιγότερο ανταγωνιστική από τα θερμικά, έχουν πολλαπλά οφέλη. Ανοίγει περισσότερο μια ολόκληρη αγορά γύρω από αυτά. Από μεγάλες ΑΠΕ ως οικιακά φ/β, φορτιστές ιδιωτικούς και δημόσιους κλπ. Αλλάζει το ενεργειακό μείγμα και πολλά άλλα. Επιπλέον δίνει περισσότερες επιλογές στον καταναλωτή. Κάποτε παρακαλάγαμε να επιτρέψουν το πετρέλαιο σε ιδιώτες εκτός από την βενζίνη. Τώρα υπάρχει ακόμη μια εναλλακτική. Πραγματικά δεν βλέπω κάτι κακό σε αυτό, συν τα υπόλοιπα οφέλη.

Τέλος για εμένα προσωπικά, όταν το αγόρασα είχαν τελειώσει τα χρήματα της επιδότησης. Αργότερα προστέθηκαν κεφάλαια. Φυσικά καλοδεχούμενη αλλά δεν ήταν αυτός ο παράγωντας όσο η σύγκριση με τον ανταγωνισμό που ήταν η μέρα με τη νύχτα.

Expand full comment
Dr Christos J. Kolovos's avatar

Η τελευταία χρονιά με "τεράστια" ποσοστά λιγνίτη ήταν το 2012.

Προφανώς δεν καταλαβαίνετε τι είναι ενεργειακό μείγμα, ημερήσια αγορά ηλεκτρισμού, πώς ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ καλύπτεται η ζήτηση και γιατί τελικά καίμε τόσο πολύ φυσικό αέριο. Δεν είναι κακό, πολύς κόσμος "ενημερώνεται" από σάιτ σαν το εκοπρες, που αναπαράγουν το Greentank. Ε, κάπως πρέπει κι αυτό να βγάλει το μεροκάματο.

Η επιδότηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορεί υπό προϋποθέσεις να φθάσει τα €16.000. Με €10.000 και πάνω βάζουμε αντλία θερμότητας ισχυρού ψύχους, είναι πιο χρήσιμη από ηλ.αυτ/το.

Η σημερινή τεχνολογία μπαταριών είναι εντελώς ανώριμη και εξελίσσεται. Όταν κάπου σταθεροποιηθεί, τα ηλ. αυτ/τα θα είναι μια χαρά, αρκεί βέβαια να μπορεί κάποιος να φορτίζει σε ΛΟΓΙΚΕΣ τιμές (στη Γερμανία το έφτασαν ακόμα και σε €1/kwh).

Δεν έχει προφανώς νόημα να συνεχιστεί αυτό, καλό βράδυ.

Expand full comment
George's avatar

Η επιδότηση είναι το 30% της λιανικής τιμής προ φόρων. Τα επιπλέον αφορούν ειδικές περιπτώσεις άρα και λιγότερο κόσμο. Αντλία θερμότητας ισχυρού ψύχους δεν νομίζω να χρειάζεται σε πολλά μέρη στην Ελλάδα και οι τιμές ξεκινάνε για διαμέρισμα από 2500€. Επίσης υπάρχει πρόγραμμα και για αυτό. https://greece20.gov.gr/allazo-thermosifona/ Συνολλικός προϋπολογισμός 223,2 εκατ. ευρώ σε αντίθεση με το Κινούμε Ηλεκτρικά που έχει 44 εκατ. ευρώ.

Η τεχνολογία των μπαταριών εξελίσσεται προφανώς αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει κόσμος που σήμερα τον εξυπηρετεί ένα ηλεκτρικό όχημα. Φαντάζομαι η τιμή που αναφέρετε για kWh είναι σε ταχυφορτιστή, όπου στην Ελλάδα φτάνει κάπου τα 0.70€/kWh και βγαίνει σε ταξίδι περίπου όσο ένα Diesel.

Από όλα αυτά είναι προφανές πως η κουβέντα δεν έχει να κάνει με την αρχική δημοσίευση, οπότε συμφωνώ πως δεν έχει και κανένα νόημα.

Καλό σας βράδυ.

Expand full comment